Speciální jednotka Ghostů se znovu připomíná. Na kritickém americko-mexickém pomezí se opět počítá s její účastí v ozbrojeném konfliktu, který si můžete v případě konzole Xbox 360 již na vlastní gamepad osahat skrze demo, které je ke stažení na Xbox Live. Hratelná ukázka nabízí pohled na necelou jednu úroveň, jejíž kontury tvoří veskrze lineární cesta skrze skaliska a ruiny, mezi nimiž se nachází hlídkující nepřítel. Při tomhle krátkém pohledu, který si znovu lze navolit jak v third-person tak first-person perspektivě (je však pořád poněkud nedotažená, jelikož chybí vyobrazení zbraně), lze zjistit řadu zajímavých poznatků.
• Vypucovat, naleštit a dopnout knoflíky!
Předně tolik, že grafická stránka Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (dále jen GRAW2) vyhlíží i ve dvojce výborně, byť tvůrcům musíte odpustit tradičně přesvícené scény a vůbec onen podivně ostrý kontrast při přechodu světla a stínu, který je sice nesmírně efektní, ale současně stěží uvěřitelný. Míra detailů je v některých momentech ohromující, výbuchy patřičně explozivní, a vůbec to celé vyhlíží moc pěkně, také pěkně "vyleštěně", jak je u next-gen grafiky řekněme zvykem.
Avšak hratelná ukázka už asi mnohé neokouzlí tolik, jako tomu bylo v případě prvního dílu s návštěvou skvěle vymodelované městské scenérie, neboť čas herního vývoje za rok poněkud pokročil. Pochvalu zaslouží atmosférický hudební doprovod a ozvučení, včetně namluvení. Co bych tvůrcům naopak vytknul, je stále podivné rozpohybování vámi ovládané postavy, jakož i některé další animace, na což se samozřejmě dá zvyknout a ničemu to v zásadě nevadí, jakkoliv v repertoáru pohybových dispozic nic nového nenajdete.
• Pohyb, pohyb!
Uvedená věc vám asi nebude nijak vadit, ačkoliv kupř. série SOCOM na PS2 toho nejenom v tomto směru nabízela a nabízí výrazně více. Počítaje v to i otevřené prostředí, přičemž to v GRAW2 má své jasně vymezené hranice. Jenomže na místě zdejšího počítání by bylo fér zdůraznit, že společníci ve vaší jednotce v SOCOMu měli díky oné otevřenosti a členitosti nezdravý zájem pravidelně někam padat, zasekávat se, atp., takže nejenom enginové limity GRAW2 lze v tomto kontextu brát s jistým nadhledem a pochopením. Série Ghost Recon je díky uvedenému mnohem více konzistentním dobrodružstvím, nabízejícím v případě dvojky ještě pár povedených vychytávek navíc, tedy oproti Xbox 360 originálu.
Mezi standardní možnost vámi aktivně ovládaného vojáka (jeden z týmu sestávajícího ze čtyř lidí) patří chůze či běh. Rychlé přesunutí z místa na místo však není možné při přikrčení nebo lehu, kde se lze jenom plazit a efektně kotoulet do stran. Velice šikovné je přepínání náměru ve standardní third-person perspektivě, kdy je kamera dost na tělo a nabízí výhled zpoza ramena vaší postavy.
Ovšem po vzoru série Splinter Cell si můžete pohled jednoduše přepnout na výhled zpoza druhého ramene, což se hodí v závislosti na tom, z jakého úhlu, resp. strany se ze zacílenou zbraní blížíte k nějaké hrozbě. O té se můžete dozvědět už v předstihu, neboť přirozeně nechybí průzkumné sondy, s nimiž lze shůry aktivně sondovat terén před vámi a zjistit tak v předstihu potenciální nebezpečí.
Uvedenou sondu dostanete k ruce hned záhy, na začátku levelu představeného v demu, přičemž oproti minulosti máte možnost přepnutí pohledu sondy na celou obrazovku. Sonda při průletu nad vámi určeným územím jasně označí nepřátelské subjekty a pokud nad těmito zůstane na místě ve vzduchu stát, budete mít povědomí o jejich pohybu, nyní již ve výsekovém oknu v rohu obrazovky suplujícím mapu dané lokace. Tou obezřetně postupujete vpřed s vítanou možností přitisknout se zády k tomu určeným objektům (jako jsou zdi) a opatrným vyhlížením zpoza rohů. První vlastnost se však ani nyní nevztahuje na online multiplayer.
• K líci zbraň!
Je tu tradiční zaměřovací kříž, podle typu zbraně zoom s eventualitou krátkodobého nadechnutí pro preciznější střelbu. Nechybí jasná diagnostika cíle skrze charakteristické červené značky dávající vám povědomí o jeho postavení, dokonce i když se ztratí z dohledu a kryje se za nějakým objektem. Občas to sice v obraze může připomínat cvičení geometrie, díky spoustě indikačních ikon a čísel, ale v zásadě to dotváří pocit bojování blízké budoucnosti, v němž možná trochu vadí jediná věc. A to že kooperace s vojáky je stále velice skromná a zjednodušená, jakkoliv o něco málo lepší, než v jedničce.
Pochopitelně máte možnost nastavení palby po dávkách nebo po jednotlivých střelách, přičemž lze mít standardní dvě zbraně ve svém držení a k tomu kupř. dva typy granátů. Pamatováno je na režim speciálního vidění a tohle, stejně jako pohybové kreace, je namapované na identická tlačítka, takže se fanoušci originálu rychle dostanou do akce. Zprvu, tedy na začátku dema, je trochu zarážející, že je to sólo akce, ale po snadné likvidaci několika vojáků, dvou osamocených bašt odporu, přichází změna...
Na scéně se objevuje nový dopravní prostředek, malý transportér, v jehož útrobách máte alternativní zbraně a lze i doplňovat munici. Stejně jako sondu můžete transportér promptně vyslat na vámi zadané místo v dosahu vašeho zorného pole, nebo se řízení ujmout manuálně a vyjet si v poněkud omezeném pohledu z vlastních očí. Druhá alternativa přijde vhod v případě nutného průzkumu, ovšem transportér lze navigovat v reálném čase ještě skrze mapu, kde lze přesouvat na vybraná místa jak techniku, tak vojáky pod vaším velením. Koneckonců, tomu bylo možné i v prvním dílu.
Na mapě však v otevřeném terénu zcela logicky chybí umělé překážky (jako jsou různé bedny, stroje, apod.), za kterými se lze schovat, i když tohle krytí nabízí několik překvapení. Jednak může vzít za své - prostě jej protivník rozstřílí. A nebo, což je váš případ, kdy dostanete k ruce znovu onu šikovnou odstřelovačku s průraznou municí, dokážete zlikvidovat vybraný cíl i tehdy, pokud je schován za objektem, jehož materiálem vámi vystřelená kulka dokáže projít.
• Oddíle, pozor!
Po rutinním odstřelení několika nešťastníků se v demu konečně objevují na scéně další lidé z vašeho oddílu a třebaže moc šancí pro kooperaci nedostanete, neboli záhy je konec představení, musím připomenout několik příjemných novinek. Jednak v týmu můžete mít medika, jenž je schopen postavit na nohy zraněného spolubojovníka z týmu, tedy vyjma vaší maličkosti, které je zapovězeno padnout. Jinak je Game Over a poté, voilá, návrat k poslednímu checkpointu. Už jsem se možná někdy zmiňoval, jak mám rád checkpointy:) Vím, že spousta lidí zase nikoliv, ale věřím, že jim pak nedělá velký problém zvolit restart a začít celou misi nanovo, od jejího úplného začátku.
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii
Další podstatnou maličkostí při ovládání vašeho týmu je lehce vylepšený taktický model. Připomínám, že přímo ovládáte jenom velitele, ostatní (zbylé tři vojáky) skrze pár základních povelů. Dříve jste mohli pouze vy sami z vaší perspektivy definovat, kam se vaši muži mají přemístit, na koho zaútočit. Nyní se však lze přepnout - podobně, jako u průzkumné sondy a transportéru, na pohled z očí vojáka oné tříčlenné squadry, což vám umožní lépe taktizovat, alébrž máte lepší přehled o nastalé situaci.
Ovšem pořád jenom ve stylu hraní evokující projekt Full Spectrum Warrior. Aktivně tým neovládáte, pouze z pohledu jednoho z jeho členů určujete, kam se on a ostatní vojáci mají přesunout a na koho vést útok, zatímco skutečný velitel, tedy vy, přebývá někde v bezpečí za rohem a balí si cigaretu. Nebo někoho jinačího, když je přislíbeno, že městské scenérie již nebudou tak prázdné a že v ulicích konečně narazíte i na civilisty. Ovšem v jaké míře, to nelze z dema odhadnout, neboť do těchto končin zatím nezavítáte.
• Pohov!
GRAW2 vyhlíží navýsost příjemně, lehce upravené a zlepšené možnosti hraní v singleplayeru a to samé pak v online multiplayeru sice dávají za pravdu kritickým hlasům, že je to prostě jen a pouze standardní pokračování, ale fandové taktických akcí budou patrně spokojeni. Ubisoftu se tahle žánrová sázka určitě vyplatila a bude zajímavé sledovat, jak oproti dříve bezkonkurenční X360 verzi nyní dopadnou další inkarnace, jmenovitě PS3 a PC. Sám za sebe bych do budoucna uvítal komplexnější strategickou partii, než je tomu dosud, ve které dostanu více možností, co podniknout, tady také v interiérech, pokrokovou AI a koneckonců otevřenější herní prostředí, ale věřím, že časem k tomuhle standardu dojdeme.